Jak na práci se čtenářskou gramotností dětí

Pokud si stáhnete nějakou naši aktivitu pro práci s dětmi, připravte se, že zkusíme zapojit i vás (ale taky si s námi můžete jen chvilku číst). Běžný výklad aktuálně nabízí řada kanálů. Můžete si pustit Českou televizi, navštívit vzdělávací portály, stáhnout si aplikace z internetu. Naše materiály nejsou prostým výkladem ani jednoduchým procvičováním. Naučí děti vyhledávat informace, pracovat s nimi, pomůžou jim s rozšiřováním slovním zásoby i se čtením. Čtenářská gramotnost je důležitou součástí každodenního života a její rozvoj bychom neměli podcenit. Tak jdeme na to:)


Všechny aktivity ke čtenářské gramotnosti obsahují úryvek textu z nějaké zajímavé knížky pro děti a skládají se ze tří fází:

  1. Naladění. Často jde o rychlou aktivitu pro upoutání pozornosti dítěte a přípravu na práci. Používáme metody, jako jsou brainstorming, volné psaní, myšlenková mapa, pětilístek apod.
  2. Samotná práce s textem. Materiály jsou rozděleny do úrovní 1 až 7, kdy 1. úroveň (nečtenář) obsahuje nejméně náročný text, 7. úroveň (expert) nejobtížnější. Úrovně vychází z tzv. Mapy učebního programu, která podrobně popisuje, jaké čtenářské dovednosti dítě na dané úrovni má, a více si o ní povíme v samostatném článku. V materiálech uvádíme i jaké třídě by úroveň měla přibližně odpovídat, ale každé dítě je jiné a vy nejlépe posoudíte, zda text vaše dítě zvládne. Pokud dítě text/kniha zaujme, zvládne i vyšší obtížnost, než byste čekali. Pro práci s textem využíváme otázky na porozumění textu, T graf, čtení s předvídáním a další zajímavé čtenářské metody.
  3. Sebehodnocení. Část, ve které dítě samo sebe ohodnotí. Jde o důležité uzavření práce a zpětnou vazbu k aktivitě.

Dejte nám vědět, jak vás naše materiály na rozvoj čtenářské gramotnosti baví a zda jsme vám pomohli objevit nové knihy a hry, které si najdou své stále místo ve vaší knihovně. Těšíme se na ucimesedoma@scio.cz.